Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek
Rozmowa z Moniką Blezień- Ruszaj

RED: Moniko, jesteś doradcą ds. ochrony środowiska i dokumentacji kosmetycznej, biotechnologiem. Jak byś miała powiedzieć laikowi- czym się zajmujesz na co dzień?
MBR: Na co dzień konsultuję z podmiotami, z którymi współpracuję bądź jesteśmy na etapie nawiązania współpracy zakres ich działalności i pomagam w uporządkowaniu, dostosowaniu dokumentacji środowiskowej, wpisu do systemu BDO ( Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami), ewidencji wprowadzanych produktów np. kosmetyków, świec, elektroniki, opakowań jak również wytworzonych podczas działalności odpadów. Dla firm wprowadzających kosmetyki bądź inne produkty w opakowaniach na rynek mam w ofercie pomoc przy zoptymalizowaniu kosztów związanych z rocznymi rozliczeniami. Nadzoruję też dokumentację kosmetyczną, sprawdzam aktualność kart charakterystyki czy są dostosowane do dzisiejszych wymagań, pomagam też tworzyć te dokumenty jak i Księgi GMP / dobrej praktyki produkcyjnej /, które w zakładach przemysłu kosmetycznego stają się nieodzownym elementem dokumentacji. Gabinetom kosmetycznym, medycyny estetycznej, przychodniom pomagam w nawiązaniu umów z odbierającym odpady, a następnie nadzoruję ewidencje i odbiory.
RED: Od kiedy zajmujesz się systemem BDO i co najbardziej lubisz w tej pracy?
MBR: Kiedy w 2018 roku w styczniu uruchomiono BDO ( Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami ) nie polubiliśmy się. Nie czułam tego systemu. Pracowałam bowiem od lat na dokumentach papierowych. Jestem jednak uparta i żądna wiedzy dlatego postanowiłam zgłębić temat i przeszkolić się z systemu. Udało się ! System okazał się po bliższym poznaniu całkiem przystępnym narzędziem ułatwiającym pracę i oszczędzającym czas jak i papier – co jest bardzo ważne dla środowiska. W systemie BDO najbardziej lubię to intuicyjne wprowadzanie danych, możliwość zaciągania z systemu wielu informacji. Wiem, że osoby które z systemem nie działają na co dzień są nim przerażone i twierdzą, że jest on nie do przejścia – nic bardziej mylnego – ten system naprawdę można polubić !
RED: Wiem, że w listopadzie wydałaś już drugiego e-booka tym razem nt. tworzenia własnych kosmetyków. Skąd pomysł?
MBR: Z wykształcenia jestem też biotechnologiem. Niuanse związane z dokumentacją, certyfikacją i wprowadzaniem kosmetyków na rynek, od lat mnie interesowały, pomagałam i pomagam nadal małym firmom przy tworzeniu m.in. procedur, sprawdzeniu dokumentacji od dostawców czy też dostosowania niektórym dokumentów do polskich wymagań. Stwierdziłam, że skoro mam możliwość podzielenia się tym tematem z innymi, czemu nie? Tak powstał e-book. Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek. Zaprosiłam do współpracy kilku ekspertów z rynku kosmetycznego, którzy podzielili się też swoim doświadczeniem, pasją i spojrzeniem na temat jako praktykujący wprowadzający. E-book cieszy się dużym zainteresowaniem, dostaję opinie jak i zapytania dotyczące szczegółów związanych z dokumentacją GMP – kilka dni temu pojawił się u mnie nowy pomysł – ale to już na przyszły rok.
RED: Dobrze, zatem nie będą ciągnąć za język. Powiedz mi proszę, kto najczęściej trafia do Ciebie i z jakimi problemami pomagasz się zmierzyć swoim Klientom?
MBR: Kosmetyczki, osoby prowadzące gabinety medycyny estetycznej, przychodnie – to byli pierwsi klienci, którzy potrzebowali pomocy. Fakt, że interesuję się kosmetyką i recepturowaniem a także byłam wiele lat związana z wydawnictwem, które organizowało kongresy i targi dla przemysłu kosmetycznego i farmaceutycznego, spowodował, że wiedziałam o tym, że w mniejszych firmach brakuje osób, które doradzą w zakresie ochrony środowiska, sprawozdawczości czy dokumentacji takiej jak np. karty charakterystyki. Postanowiłam to zmienić, postawić na siebie – stworzyć swoją markę i doradzać podmiotom w ww. zakresie. Teraz większość Klientów trafia do mnie z polecenia. Nie jestem zamknięta tylko na kosmetykę, doradzam branży gastronomicznej, hotelarskiej, motoryzacyjnej i e-commmerce. 95 % sprzedających produkty fizyczne przez internet podlega pod wymagania ustaw związanych z BDO, więc są to moi potencjalni klienci. Pomagam im w rejestracji, ewidencji, sprawozdawczości i dokumentacji. Staram się odpowiadać na nurtujące ich pytania. Jeżeli nie wszystko wchodzi w zakres moich kompetencji odsyłam Klientów do zaprzyjaźnionych kancelarii, organizacji odzysku czy też safety asesora.
RED: Jaki sukces z ostatnich miesięcy wzruszył Cię najbardziej ?
MBR: Myślę, że takim sukcesem było wyróżnienie i przyznanie mi tytułu Ekomecenasa Sztuki 2024 przez firmy związane z Teatrem Ekologicznym Bohema House za szerzenie edukacji ekologicznej, zasad zrównoważonego rozwoju i wiedzy na temat ochrony środowiska. To szczególne wyróżnienie pokazuje że moje działania i propagowanie zasad ekologicznego podejścia do życia pozwalają na budowanie odpowiedzialnego biznesu z moimi partnerami oraz idą w kierunku nowoczesnego zarządzania zasobami i odpadami w biznesie.
Sukcesem jest też wydanie mojego e-book’a „Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek”, który przez ostatni miesiąc. cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób poważnie myślących nad wprowadzeniem swoich produktów kosmetycznych na rynek.
RED: Dziękuję Ci za przemiłą rozmowę
Monika Blezień – Ruszaj https://beautyekombr.pl/
Doradca ds. ochrony środowiska i dokumentacji kosmetycznej, ESG Manager, biotechnolog, przedsiębiorczyni. Uczestnika kursów i szkoleń z ochrony środowiska, BDO, REACH czy CLP. Autorka artykułów oraz bohaterka wielu wywiadów w prasie branżowej oraz przewodników po systemie BDO dla przedsiębiorców m. in. z branży beauty, e-commerce oraz autorka e-book’a „Od pomysłu do wdrożenia kosmetyku na rynek”. Prywatnie mama nastoletniej Wioletty, z którą łączy pasję naturalnego podejścia do życia codziennego i wrażliwości na piękno otaczającego świata.
